اخبار فناوری روز سخت افزار | پژوهشگران کشور روسیه به فناوری جدیدی در ساخت باتری دست پیدا کردند که با استفاده از آن سرع شارژ باتری ۱۰ برابر سرعت باتری های لیتیوم یون در جهان می باشد .
تازه های سخت افزار کامپیوتر | باتری های لیتیوم یون امروزی در هر وسیلهای در اطراف ما
از گوشی هوشمند تا لپتاپ، هدفون، دستگاه های بازی و موارد دیگر یافت می شوند .
این نوع باتری جدید شیمیایی بهراحتی در دسترس است و روش استفاده و شارژ دستگاه های الکترونیکی
قابل حمل را به کلی تغییر داده .
توسعه دهندگان باتری لیتیوم یون، به پاس تلاش شان در طراحی و توسعه ی باتری قابل شارژ،
جایزهی نوبل شیمی ۲۰۱۹ را دریافت کردند؛ اما هنوز این باتریها کاملا بدون ایراد نیستند .
اخبار فناوری سخت افزار راندمان باتری لیتیوم یون پس از مدتی کاهش می یابد و حتی در بعضی موارد ،
کاستی هایی در سلول باتری، باعث گرم شدن زیاد و خطر آتش سوزی می شود .
در زمان وقوع چنین مواردی، امکان انفجار باتری نیز وجود دارد ؛
به همین دلیل، شرکت ها مجبور به فراخوان فوری برای جلوگیری از وقوع این حوادث می شوند .
تازه های سخت افزار | همان طور که می دانید، تا شارژ شدن کامل دستگاه های مختلف
زمان زیادی لازم است و به تازگی دانشمندان برای برطرف کردن این مورد ،
راهکار جدیدی ارائه کردهاند .
پایگاه خبری تی اف آی تی به گزارش Sciencealert، پژوهشگران در روسیه
نوعی باتری را ساختهاند که میتواند ۱۰ برابر سریع تر از باتری های لیتیوم یون موجود شارژ شود .
این فناوری اگر در دستگاه های امروزی مورد استفاده قرار بگیرد ،
باعث صرفه جویی زیادی در وقت خواهد شد.
اولگ لوین، محقق الکتروشیمی از دانشگاه سنپترزبورگ، می گوید :
نسل جدید باتری که با استفاده از یک پلیمر جدید ساخته میشود، باعث شارژ شدن سریع دستگاهها در چند ثانیه خواهد شد. طبق آزمایشها انجامشده، این نوع باتری حدود ۱۰ برابر سریعتر از باتریهای لیتیوم یون شارژ میشود.
شرط لازم برای ساخت باتری جدید، استفاده از نوعی پلیمر ردوکس بر پایهی نیتروکسیل است. این ماده در زمان تخلیه شارژ و در هنگام شارژ شدن به کمک اکسیداسیون برگشتپذیر (از دست دادن الکترون) میتواند کاهش یا افزایش یابد
پلیمر ردوکسی که در این باتریها استفاده شده، نوع سنتزشدهی
نیزالین (نیکل و زالن) است . این ماده یک متاپلیمر حاوی فلز است
که زنجیرههای اتمی نیکل و زالن آن، در نقش سیم های مولکولی ظاهر و
باعث افزایش رسانایی الکترون میشوند که محدودیتی در باتری پلیمری مبتنی بر نیتروکسیل است .
پژوهشگران میگویند :
در باتریهای مبتنی بر نیتروکسیل، تنها مسیر انتقال بار، بارگذاری الکترون بین مراکز ردوکس مجاور است
که در مقیاس میکروسکوپی سریع عمل میکند .
افزون بر این، قابلیت رسانایی مواد بر پایهی نیتروکسیل بسیار کم است.
پژوهشگران طی آزمایشی ، پلیمرهای مختلف را بررسی کردند؛ اما در نهایت ،
ساختار نیکل و زالن (نیزالن) و رسانایی این ماده بهعنوان شاخص اصلی، باعث پایداری و کارآمد بودن آن شد .
این ترکیب، علاوه بر پشتیبانی از ظرفیت اکسایش مواد ،
در یک زمان بهعنوان جمعکنندهی بار برای زنجیرههای نیتروکسیل عمل میکند.
طبق تحقیقات انجام شده، باتری های جدید در دمای پایین نیز بهخوبی کار می کنند ؛
اما باتری های لیتیوم یون نسبت به دما عملکردی بسیار حساس دارند .
البته نیزالین هنوز کامل نیست و در برخی موارد نقایصی دارد.
لوین میگوید: «در این مرحله باتریهای جدید هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کمتر از باتری های لیتیوم یون دارند .
ما در تلاش هستیم تا علاوه بر کنترل تخلیهی شارژ، ظرفیت باتری را افزایش بدهیم.»
از لحاظ تئوری، باتریهای مبتنی بر نیتروکسیل باید جریان خازنی کافی ارائه بدهند ؛
پس احتمال دارد کمی زمان لازم باشد تا دانشمندان بفهمند چه تغییراتی باید انجام بدهند
تا ضمن افزایش ظرفیت باتری، رسانایی مناسبی داشته باشد .
علاوه بر موارد گفتهشده، این باتریها مزایای دیگری نیز دارند .
لوین می گوید:
باتریهای جدید ایمن و بیخطر هستند و برخلاف باتریهای بر پایهی کبالت که باتریهای لیتیوم یون را شامل میشود ،
خطر انفجار و آتشسوزی در دستگاهها وجود ندارد .
در این باتریها فلز کمتری وجود دارد که همین موضوع باعث میشود به
محیط زیست آسیب کمتری برسد. مقدار نیکل موجود در باتریهای جدید بسیار کمتر از باتریها لیتیوم یونی است .
پایگاه خبری تی اف آی تی
کد خبر : N00143
منبع : زومیت