استارتاپ ویکند چیست استارتاپ ها برای موفقیت و یا شکست در کار خود با عوامل زیادی روبرو هستند که برای موفقیت در استارتاپ ویکند خود باید به موارد زیر توجه کنند
استارتاپ ها برای موفقیت و یا شکست در کار خود با عوامل زیادی روبرو هستند در نتیجه بررسی تواناییهای بالقوه به بنیانگذاران و سرمایهگذاران کمک میکند دید عمیق تر و کامل تری نسبت به کسب و کار نوپا ی خود پیدا کنند.
استارتاپ ویکند چیست ؟ استارت آپ ها برای موفقیت و یا شکست در کار خود با عوامل زیادی روبرو هستند در نتیجه بررسی تواناییهای بالقوه به بنیانگذاران و سرمایهگذاران کمک میکند دید عمیق تر و کامل تری نسبت به کسب و کار نوپا ی خود پیدا کنند.
یکی از مهمترین نگرانیهایی که در مورد همه کسب و کارهای نوپا وجود دارد این است که آیا میتواند در آینده عملکرد خوب و متلوبی داشته باشد یا خیر.
به همین منظور باید بدانیم کدام معیارهای داخلی و خارجی به طور بالقوه روی عملکرد یک استارتاپ در آینده تأثیر می گذارد . برای بررسی کردن این معیارها همانطور که در قبل گفته شد ابتدا باید بدانیم استارتاپ چیست و بعد به ارزیابی استارتاپ بپردازیم و سپس ریسکهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.
استارتاپ های یونیکورن یعنی استارتاپهایی که در کمترین زمان ممکن ارزش میلیون دلاری پیدا خواهند کرد ، این باور را در عموم ایجاد کردهاند که پتانسیل رشد ، دلیل اصلی موفقیت استارتاپ است. درصورتیکه برنده ی اصلی رقابت استارتاپ هایی هستند که تلاش میکنند ریسکهای موجود را کاهش دهند.
با این حال عوامل زیادی در موفقیت یک کسب و کار استارتاپ ی دخیل است و تعداد کمی از استارتاپهای یونیکورن از ابتدا پیشبینی شده بودند که به این مرحله خواهند رسید. همانطور که می دانید شناختن ریسکها ی یک ایده تا حدود زیادی از عدم پیروزی استارتاپ جلوگیری میکند .
در ادامه به بررسی پنج سوال می پردازیم که به ما کمک می کند متوجه شویم آیا یک طرح تجاری می تواند ارزش ریسک را داشته باشد .
۱- ابتدا افراد تیم باید محصول مورد نیاز بازار را پیدا کنند …
استارتاپ ویکند چیست ؟ یکی از مهمترین مواردی که در ارزیابی ریسکهای استارتاپ چیست باید به آن توجه کرد این است که آیا محصول یا خدمات استارتاپ میتوانند جایگاه خود مورد نظر را در بازار هدف پیدا کند .
طبق گزارشی که توسط کمپانی CB Insights (شرکت تولید کننده نرمافزار پیشبینی روند تکنولوژی) اعلام شد دلیل اصلی شکست نیمی از استارتاپها این بوده که بازار نیازی به محصول یا خدمات آنها نداشته است.
الکس شولتز (Alex Schultz)، معاون بازاریابی رشد شرکت فیسبوک معتقد است پیدا کردن محصولی که مطابق نیازهای بازار باشد چالش بزرگی است. او در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد گفت : اکثر استارتاپها گمان میکنند محصول مناسب برای ارائه به بازار را پیدا کردهاند درصورتیکه باور آنها با واقعیت تفاوت دارد .
کسی نمیتواند آینده را پیشبینی کند و گاهیاوقات حتی محصولات مرتبط با تکنولوژی جالب نیز نمیتوانند توجه مشتری را جلب کنند. برای اینکه ببینید آیا محصول یا خدمات استارتاپ ی که میخواهید به بازار عرضه کنید شانسی دارند یا خیر بهتر است سوالهای زیر را از خودتان بپرسید:
افراد تیم میتوانند مشتری و چالشهای او را توصیف کنند؟
ورود به بازار معمولا با شناخت و درک مشتری آغاز میشود. بنابراین هرقدر از توضیحات خاص تری استفاده شود، احتمال موفقیت استارتاپ در ارائهی محصول نیز بیشتر خواهد شد.
آیا موسسان یا بنیانگذاران سابقهی این کار را دارند؟
ببینید آیا بنیان گذاران یک استارتاپ قبلا در چنین فضایی کار کردهاند یا فقط یک ایدهی جالب به ذهنشان رسیده است؟
آیا روند رشد صعودی بوده است؟
میزان پیشرفت طبیعی کسب وکار را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا صعودی بوده است یا نزولی؟ آیا مشتریها از خدماتی که دریافت کردهاند راضی بودهاند و شما را به دیگران پیشنهاد دادهاند یا تبلیغات آنها را به سمت برند جذب کرده است؟
گاهی اوقات دیده شده است که سرمایهگذاری روی تبلیغات باعث خریده شدن میزان رشد استارتاپ شده و از این موضوع به عنوان موفقیت یک محصول یا خدمات در بازار یاد میشود.
۲- افراد تیم شما میتوانند راهحل های مقیاس پذیر ارائه نمایند؟
استارتاپ ویکند چیست ؟ پیدا کردن محصول یا خدماتی مطابق نیازهای بازار تازه شروع ماجرا است. یک استارتاپ باید بتواند محصولات خود را در مقیاس نیازهای مشتری تحویل دهد بسیاری از کسب وکارها به دلیل نداشتن ایدههای بزرگ و خلاقانه شکست نمیخورند بلکه دلیل شکست شان عدم ارائهی محصولات با روش درست است.
اجرای خوب یک ایده به ساختن محصول بدون نقص، بازاریابی صحیح، استفاده از کانال های مناسب برای توزیع ، مقیاس پذیری محصولات و خدمات و تضمین کیفیت آنها بستگی دارد
برای اینکه ببینید آیا تیم شما از عهدهی چنین کاری برمیآید یا خیر عوامل موفقیت در صنعت استارتاپ خود را پیدا کنید. این عوامل در هر صنعتی متفاوت هستند و مشخص میکنند آیا یک کسب وکار میتواند در آینده به موفقیت برسد؟
مثلاً در امور مربوط به خرده فروشی، توجه به جزئیات، دنبال کردن معیارهای مهم، بررسی عوامل مهم روی میزان فروش و تصمیم در مورد راه حلهای جدید بسیار مهم هستند. درصورتی که در امور مربوط به نرمافزار، طراحی محصولی مطابق با نیازهای کاربر اهمیت بیشتری دارد .
برای کاهش ریسک استارتاپ باید ببینید سایر کسب وکارها چگونه به موفقیت دست پیدا کردهاند. اینکه چه چیزی باعث شده یک کارآفرین موفق رشد کند درحالی که سایر رهبران شکست خوردهاند.
۳- آیا اعضای تیم همکاری خوبی با هم دارند؟
مواردی که تا اینجا بررسی کردیم مانند پیدا کردن محصول مناسب و مقیاسپذیری، همگی به فعالیت اعضای تیم بستگی دارند.
خوب است این را بدانید شرکت CB Insights نداشتن تیم مناسب را سومین دلیل اصلی شکست خوردن استارتاپ میداند. بنابراین بسیار مهم است که ببینیم اعضای تیم چگونه با یکدیگر همکاری میکنند.
برای سنجیدن این موضوع ببینید اعضای تیم از نظر شخصیتی و حرفهای چه شناختی از یکدیگر دارند و چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. دقت کردن به زبان بدن افراد، هنگام برقراری ارتباط نشان میدهد تا چه اندازه به صحبت کردن با یکدیگر علاقه دارند. همچنین ببینید آیا اعضای تیم دیدگاه خود را با یک روش بیان میکنند و پیغام مشترکی دارند یا خیر؟
اغلب مردم هنگامی که تحت استرس و فشار قرار میگیرند رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند بنابراین ببینید آیا میتوانید در چنین شرایطی برای ارائهی یک راه حل مفید روی اعضای تیم حساب باز کنید.
موسس و بنیانگذار یک استارتاپ برای یکی کردن چشمانداز اعضای تیم باید از استراتژی و تهیهی نقشهی مسیر استفاده کند. نقشهی راه باید جایگاه کسب وکار را در پنج سال آینده نشان دهد همچنین باید نقش هر فرد برای رسیدن به آن جایگاه به درستی تعریف شده باشد .
۴- آیا اعضای تیم میتوانند انطباق پیدا کنند؟
تیمها باید یک دید کلی از برنامههای آینده داشته باشند ، همچنین باید بدانند که چگونه میخواهند به این چشمانداز دست پیدا کنند. این موضوع درواقع همان فلسفهی پیوت (pivot) را توضیح میدهد. پیوت زمانی رخ میدهد که یک استارتاپ جهت استراتژی خود را تغییر میدهد و تلاش میکند از مسیر دیگری به موفقیت برسد.
استارتاپها باید از فرآیندهای علمی در فعالیتهای شان استفاده کنند به این صورت که با یک فرضیه ی اولیه شروع کرده، سپس آن را آزمایش کنند و با اندازه گیری نتایج تغییرات لازم را اعمال کنند.
مثلاً شرکت Slack در ابتدا قصد داشت در زمینهی بازیهای کامپیوتری فعالیت کند اما امروزه به عنوان کاربردی ترین برنامهی کار تیمی شناخته میشود.
شرکت Flickr نیز قصد داشت در زمینهی بازیهای کامپیوتر کار کند اما امروزه به یکی از بزرگترین سایتهای اشتراک گذاری تصویر تبدیل شده است. یا شرکت یوتیوب نیز در ابتدا بهعنوان یک سایت دوست یابی کار میکرد.
بنابراین بهعنوان یک رهبر از خودتان بپرسید مدل کسب وکارتان تا چه اندازه انعطاف پذیر است و اگر همه چیز مطابق میل پیش نرود آیا میتواند خودش را با شرایط وفق دهد و از فرصتهای جدید استفاده کند؟
درنتیجه بسیار مهم است که ببینیم تیمها و مدلهای کسب و کار چه واکنشی در برابر تغییرات خواهند داشت. ما نمیتوانیم تغییرات را به تنهایی پیشبینی کنیم اما میتوانیم تأثیرات آن را پیش از وقوع بررسی کنیم. اگر بتوانیم معیارهای صحیح را برای سنجش عملکرد محصول در بازار تعریف کنیم ، هرگونه تغییر در احساسات مشتری را نیز متوجه خواهیم شد.
برای نمونه میزان وفاداری مشتری به برند، هزینههای خرید مشتری و نرخ تراکم از جمله ی این معیارها هستند. زمانی که این معیارها نشان دهند بازار علاقهای به محصولات یک کسبوکار ندارد ، علت چنین رفتاری از سوی مصرف کنندگان باید پیدا شده و در صورت لزوم تغییراتی روی محصول اعمال شود.
۵- آیا ایدهی استارتاپ قابل دفاع کردن است؟
استارتاپ ویکند چیست ؟ آخرین عاملی که برای سنجیدن ارزشمندی استارتاپ باید بررسی شود این است که آیا رقبایی با سرمایهی بیشتر میتوانند پیشنهاد بهتری به بازار ارائه دهند یا خیر؟ و آیا استارتاپ میتواند به جایگاهی دست پیدا کند که توسط رقبا تهدید نشود؟ زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید، دیگر موفقیت استارتاپها را تضمین نمیکند.
در حال حاضر اینکه یک برند محصولی را برای اولین بار به بازار عرضه میکند اهمیت چندانی ندارد. برندی که بتواند در بازار جا بیفتد همیشه برندهی رقابت خواهد بود. فراموش نکنید که شرکت Yahoo بهعنوان اولین موتور جستجو شروع به فعالیت کرد . اما امروزه با برند بهتری جایگزین شده است.
ارزیابی و سنجیدن تواناهایی استارتاپ فرآیند دشواری است که اگر طی آن روی معیارهای مهم و ضروری تمرکز نشود امکان شکست خوردن آن وجود دارد.
پس فکر کردن به موارد مطرح شده در بالا به بنیانگذاران و سرمایهگذاران اجازه میدهد دید بهتری از تواناییهای استارتاپ داشته باشند.
21 دیدگاه
محدثه
همیشه برام سوال بود استارت آپ چیست
شما به درستی نحوه ثبت استارت آپ و نقش استارت آپ در کسب درآمد توضیح دادید
پیمان
استارتاپ های موفق ایران و استارتاپ های موفق در جهان باهم دیگه تفاوت های دارن که به خوبی در سلسه مقالات استارتاپ چیست شما بهش اشاره شد
اخبار فناوری اطلاعات و اخبار دنیای تکنولوژی رو به خوبی دسته بندی و بیان می کنید
هاجر
استارتاپ چیست و چگونه بفمیم که یه استارتاپ آیا ارزش ریسک داره و ما می تونیم موفق بشیم یا نه
dana-news.ir
اتاق ایران آنلاین
ببینید
بهترین سایت خبری بورس
هاشم زاده براتی
نقش استارت آپ ها در موفقیت
نقش استارتاپ ها در شکست
دو مسئله مهم که باید روش اندیشه بشه
پایگاه خبری شما یکی از بهرین مراجع اخبار روز فناوری اطلاعات هست ممنون
مریم
واقعا راهی هست که متوجهبشیم استارتاپ ما سود ده هست یا زیان ده
اخبار فناوری اطلاعات شما خیلی خوب و کاربری بود به خصوص بخش آموزش کامپیوتر
ایرج توکلی
۱۱ استارتاپ موفق و ایجاد انگیزه و ایده برای جوانان می تونه یکی از بهترین راهکارها باشه آموزش کامپیوتر و اخبار فناوری حوزه استارتاپ رو به خوبی معرفی کردید
محبوبه
مطالب بسیار خوبی در خصوص استارتاپ ویکند و اینکه چگونه در استارت آپ موفق شویم بیان کردید که نشان از نگاه دور اندیش شما در این خصوص است
استارتاپ چیست همیشه یکی از سوالات جوانان در خصوص فعالیت در استارتاپ ها است
ناشناس
استارتاپ ویکند یکی از بهترین روش ها برای پیدا کردن استعداد و نوآوری در کسب و کارهاست
اخبار فناوری روز ایران
تعمیر یخچال شهرک گلستان شیراز
تعمیر یخچال سامسونگ در محل
حضور کارشناسان در محل نهایتا ۲ ساعت زمان خواهد برد و خیلی سریع مشکل دستگاه شما پیگیری می شود.
همین حالا برای ثبت درخواست تعمیرات کلیک کنید و یا با شماره تماسهای ما ارتباط بگیرید.
این سنگینی باعث از بین رفتن قدرت
نگه دارندگی لولاهای در یخچال شده و به مرور زمان باعث ایجاد افتادگی در یخچال
میشود. برای از بین رفتن این ایراد میتوانید لولاهای در
یخچال را عوض کنید. باید دقت داشته باشید که بعد از تعویض لولاها
دیگر نباید در یخچال را با مواد غذایی زیاد سنگین
کنید. در صورت عدم رعایت این موارد
می بایست اقدام به تعمیر یخچال خود
کنید.
با توجه به گران بودن تعمیر یخچال، آزمایش کردن کمپرسور
قدیمی بسیار مثبت و به صرفه خواهد بود.
برای تعمیر یخچال در این مواقع
سرویس کار مربوطه باید تمام نکات را دقت کند.
دقت نمایید تا مشکل سرد نبودن یخچال
شما مربوط به پارگی یا دفرمه شدن لاستیک دور درب
نباشد. داغ شدن بیش از حد موتور یکی دیگر از مشکلاتی است
که میتواند شما را نیازمند سرویس کار یخچال کند.
اخبار دنیای تکنولوژی
هزینه جابه جایی یخچال سنگین
میباشد و با استفاده از خدمات تعمیرات یخچال در منزل از
این هزینه معاف میشوید.
لاستیک یخچال را بررسی کنید که هوا
داخل یخچال نرود و درب دستگاه به درستی
بسته شود در صورت ایراد می توانید با ریختن آب جوش یا سشوار لاستیک یخچال را نرم تر و فرم درستی به آن دهید تا آب بندی کامل انجام شود
و هوا وارد یخچال نشود. ۲-جالب است بدانید
که شرکت حامی سرویس برای تعمیر یخچال در اصفهان خدمات گارانتی
تعمیرات را نیز در نظر گرفته است.
به عنوان نمونه می توان به یخچال فریزر
، ماشین لباسشویی و… اشاره نمود .
مهمترین علت مراجعه ی مصرف کنندگان به مرکز تعمیر یخچال در اصفهان است.
تعمیر یخچال شهرک گلستان شیراز
مراد
استارتاپ ها برای موفقیت چقدر زمان نیاز دارن این بهترین راه هست برای اینکه بدونید استارتاپ ویکند چیست
خاریابند زادگان
آنچه که یک استارت آپ برای موفقیت نیاز دارد رو به صورت مختصر و مفید در این مقاله اشاره کردید
آزاده حسینی
استارتاپ چیست؟
یکی از بهترین توضیحاتی بود که در مورد استارتاپ خوندم
صادق کمالی
عوامل موفقیت در استارتاپ به نکات مختلفی بستگی داره که شما به خوبی بهش اشاره کردید
زیتون سبز
استارتاپ ویکند چیست
این فرهنگ لازمه که روز به روز در بین جوانان و کارآفرینان نهادینه بشه
رجب حاتمی
آخرش من از این جینگولک بازی ها سر در نیاوردم استارتاپ و استارتاپ ویکند چیست و این حرفا
آقاجان یه جوری بگید ما هم بفهمیم اخرش می بینی همون اشتغالزایی خودمونه اسمش رو گذاشتن استارتاپ ویکند
خواهرزاده
آموزش راه اندازی استارتاپ و اینکه چطور متوجه بشیم استارتاپ مون ارزش ریسک کردن رو داره به خوبی در این مقاله آموزش داده شد
مهرداد معصومی
گام های موفقیت در استارتاپ بسیار مهم است و ۷ گام موفقیت در استارتاپ می تونه برای همه افراد تاثیر گذار و مثبت باشه
شهلا مرادی
شرکت های دانش بنیان و استارتاپ همیشه می تونه یکی از راهکاهاری حوزه تولید و اشتغالزایی باشه استارتاپ موفق همیشه پیشرو هست
محمد غلامی
راه های موفقیت در استارتاپ بسیار زیاد هست ولی به نظر من یکی از راه های موفقیت در استارتاپ می تونه این مسائلی باشه که شما در این مقاله بهش اشاره کردید
مرجانه ترابیان
راهی هست که متوجه بشیم استارت آپ ارزش ریسک رو داره و صد در صد با شکست مواجه نمیشه