دلایل اصلی اختلال و افت کیفیت شبکه اینترنت کشور در ماههای اخیر خارج از دایرهی اختیارات اپراتورها می باشد .
مدیرعامل شرکت شاتل ، در خصوص دلایل اصلی اختلال و افت کیفیت شبکه اینترنت کشور در ماه های اخیر را خارج از دایرهی اختیارات اپراتورها دانست .
احمد رضا نجوانی در این خصوص گفت : شرکتهای پیشرو و دارای پروانه ارتباطات ثابت بیش از سایرین نگران سرمایه گذاری های کلان انجام شده در این صنعت هستند و بسیار خوب می دانند برای حفظ سرمایه خود ، رضایت مشتری و ارائه خدمات پر کیفیت بهترین راهکار پیشرو می باشد .
برای مان جای تعجب دارد دارد که می بینیم در رسانه ها علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی می کنند .
به گفته وی ماجرای اختلال و کاهش کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و این امر بعداز فیلتر تلگرام به اوج خود رسیده است .
در واقع از آذرماه سال ۱۳۹۶ که مصوبهی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، حق انتخاب از کاربران اینترنت برای انتخاب سرویسهای حجمی گرفته شد و کاربرانی هم که پیش از این به دلیل رقابت میان اپراتورها ، از سرویس هایی به مراتب پرسرعت تر از سرویس خریداری شده بهره مند می شدند ، در حال حاضر از سرویسهایی استفاده می کنند که اپراتورها اجازهی باز گذاشتن سرعت ندارند. که بخشی از نارضایتی کاربران اینترنت از همین موضوع ریشه گرفته است.
نخجوانی در ادامه از نگرانی خود به دلیل کاهش در آمد جدی اپراتور ها بعداز اجرای این مصوبه که از آذر سال ۱۳۹۶ اجرا شده است اعلام کرد و گفت که این کاهش درآمد امکان سرمایه گذاری جدید را از بین برده است .
وی همچنین به بحث تلگرام اشاره کرد و افزود در هفته های گذشته بحث فیلترینگ تلگرام باعث اختلالات جدید در شبکه اینترنت کشور ایجاد کرده است که این امر به کلی از اختیارات اپراتورها خارج بوده است . در واقع ما در پهنای باند اینترنتی که بدست ما میرسد هیچ گونه دخل و تصرفی نداریم .
آنچه که ما شاهد هستیم این است که پهنای باندی که به دست ما می رسد دارای مشکلاتی می باشد که در هفته های قبل شاهد آن نبودیم و این واقعیتی است که بعداز اعمال محدودیت و استفاده کاربران از فیلتر شکن های مختلف خود باعث کندی در دسترسی به اینترنت و یا بروز مشکلاتی در شبکه می باشد
نجوانی با اشاره به این موضوع که ما صلاحیت نداریم درباره یمصلحت اندیشی های حاکمیت برای اداره کشور اظهاره نظر کنیم اما می توانیم انتظار داشته باشیم از صحبت درباره نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات خوداری شود
در حالی که مدیر عامل شرکت شاتل غیر مستقیم مسئولیت اختلالات اینترنت را به شرکت زیر ساخت نسبت داده بود مدیر عامل شرکت آسیاتک نیز در سخنانی از تشکیل جلسه ای با حضور همه شرکتها به جز شاتل موارد اختلال اینترنت بررسی و بر طرف شد .
یوسفی زاده مدیر عامل شرکت آسیاتک تایید کرده است که این اختلالات یه شرکتهای اینترنتی مربوط نمی شود .
وی در گفتگو با سیتنا اعلام کرده است که در خواست اتصال زیاد ما بین گوشی های موبایل و سرور تلگرام به دلیل فیاتر این پیام رسان به مانند یک حمله سایبری عمل می کند این اتفاق باعث بالا رفتن عملکرد CPU در روتر های شبکه می شود که در بسیاری از موارد باعث هنگ کردن مودم سمت مشترک می شود که این امر باعث کاهش شدید کیفیت شبکه می گردد.
وی با بیان این موضوع اعلام کرد که این موضوع و موارد دیگر همچون اختلال در اتصالات SSL با حضور همه شرکتها جز شرکت شاتل برسی شد و راهکارهای برطرف سازی آن جمع بندی گردید.
وی در خصوص شکایات مشریان گفت که در حال حاضر با اقدامات همه جانبه بخش زیادی از مشکلات حل شده است و میزان تماس و شکایات مشتریان با مرکز تماس به حد نرمال بازگشته است